Arita Ceramic Symposium

In Arita in Japan is het Arita Keramiek Symposium gehouden. Arita aardewerk is een van Japans meest beroemde keramieksoorten met een rijke traditie. Dit boek is een weergave van het symposium en is een geschenk aan de sprekers en organisatoren. Gedurende twee dagen is tussen verschillende culturen waardevolle informatie over keramiek uitgewisseld die niet verloren mag gaan.

De opdracht was een collectors item te ontwerpen dat het symposium volledig zou weergeven in zowel het Engels als in het Japans en dit op unieke wijze vorm te geven.

De essentie van het Arita Symposium is Keramiek. Daarom hebben we er voor gekozen om een afbeelding van een keramiek bord op de omslag te plaatsen, wat symbool staat voor “het spreken over keramiek”. Op de achterkant hebben we een 3D mal van een Arita aardewerken bord geplaatst wat symbool staat voor “het produceren van keramiek”. Hierdoor lijkt het boek te zweven als je het neerlegt.

De bladen binnen in het boek varieren; 300grams papier aan de buitenkant verloopt langzaam naar lichter papier van 280, 260, etc tot 80 gram in het hart van het boek. De verschillende mogelijkheden van keramiek symboliseren we hiermee. Keramiek kan ontzettend dik en sterk zijn maar ook transparant en kwetsbaar.

Het boek is bijna 400 pagina’s dik waardoor er geen standaard ringband beschikbaar was om het boek te binden. Ieder boek is daarom met de hand gebonden en de eerste in zijn soort met met zo’n grote ringband van +\- 6 cm doorsnede.

Er zijn slechts 35 exemplaren van het boek gemaakt. In combinatie met de hiervoor genoemde eigenschappen maakt dat het boek een uniek ontwerp en een waar collectors item.


Ruimte voor de spelende mens


Een wereld zonder grenzen. Met New Babylon schetst kunstenaar Constant Nieuwenhuys een ideale wereldwijde stad waar de mens zich volledig op zijn creativiteit kan richten, zodat hij een homo ludens oftewel een spelende mens kan zijn.

Deze publicatie geeft op een bijzondere manier inzicht in de culturele begroting van de komende 4 jaar.

De vorm van New Babylon ligt in de ogen van Constant niet vast, want het is aan de mens om New Babylon creatief vorm te geven: “Alles moet mogelijk blijven, alles moet kunnen gebeuren”, de omgeving wordt gecreëerd door de activiteiten van het leven en niet andersom.

Net als New Babylon, ligt de vorm van het Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2017-2020 niet vast. Het is een naslagwerk dat je uitdaagt om te spelen, dat ruimte geeft tot creativiteit en de homo ludens in je los maakt. Wij hebben gekozen voor de vorm van een Chinese Tangram legpuzzel waar je oneindig veel verschillende puzzels mee kunt maken. Het toch wel zakelijke document wordt daarmee getransformeerd tot een speels vrolijk object dat uitnodigt om mee te spelen. De vormen van de Tangram puzzel zijn in abstractie terug te vinden in de huisstijl van de Gemeente Den Haag waardoor het een bijzondere publicatie is geworden maar die wel past binnen de nieuwe huisstijl.