Arita Ceramic Symposium

In Arita in Japan is het Arita Keramiek Symposium gehouden. Arita aardewerk is een van Japans meest beroemde keramieksoorten met een rijke traditie. Dit boek is een weergave van het symposium en is een geschenk aan de sprekers en organisatoren. Gedurende twee dagen is tussen verschillende culturen waardevolle informatie over keramiek uitgewisseld die niet verloren mag gaan.

De opdracht was een collectors item te ontwerpen dat het symposium volledig zou weergeven in zowel het Engels als in het Japans en dit op unieke wijze vorm te geven.

De essentie van het Arita Symposium is Keramiek. Daarom hebben we er voor gekozen om een afbeelding van een keramiek bord op de omslag te plaatsen, wat symbool staat voor “het spreken over keramiek”. Op de achterkant hebben we een 3D mal van een Arita aardewerken bord geplaatst wat symbool staat voor “het produceren van keramiek”. Hierdoor lijkt het boek te zweven als je het neerlegt.

De bladen binnen in het boek varieren; 300grams papier aan de buitenkant verloopt langzaam naar lichter papier van 280, 260, etc tot 80 gram in het hart van het boek. De verschillende mogelijkheden van keramiek symboliseren we hiermee. Keramiek kan ontzettend dik en sterk zijn maar ook transparant en kwetsbaar.

Het boek is bijna 400 pagina’s dik waardoor er geen standaard ringband beschikbaar was om het boek te binden. Ieder boek is daarom met de hand gebonden en de eerste in zijn soort met met zo’n grote ringband van +\- 6 cm doorsnede.

Er zijn slechts 35 exemplaren van het boek gemaakt. In combinatie met de hiervoor genoemde eigenschappen maakt dat het boek een uniek ontwerp en een waar collectors item.


Ruimte voor de spelende mens


Een wereld zonder grenzen. Met New Babylon schetst kunstenaar Constant Nieuwenhuys een ideale wereldwijde stad waar de mens zich volledig op zijn creativiteit kan richten, zodat hij een homo ludens oftewel een spelende mens kan zijn.

Deze publicatie geeft op een bijzondere manier inzicht in de culturele begroting van de komende 4 jaar.

De vorm van New Babylon ligt in de ogen van Constant niet vast, want het is aan de mens om New Babylon creatief vorm te geven: “Alles moet mogelijk blijven, alles moet kunnen gebeuren”, de omgeving wordt gecreëerd door de activiteiten van het leven en niet andersom.

Net als New Babylon, ligt de vorm van het Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2017-2020 niet vast. Het is een naslagwerk dat je uitdaagt om te spelen, dat ruimte geeft tot creativiteit en de homo ludens in je los maakt. Wij hebben gekozen voor de vorm van een Chinese Tangram legpuzzel waar je oneindig veel verschillende puzzels mee kunt maken. Het toch wel zakelijke document wordt daarmee getransformeerd tot een speels vrolijk object dat uitnodigt om mee te spelen. De vormen van de Tangram puzzel zijn in abstractie terug te vinden in de huisstijl van de Gemeente Den Haag waardoor het een bijzondere publicatie is geworden maar die wel past binnen de nieuwe huisstijl.

Een boek dat verhelderd


The Twenty-Year Journey

Eurocontrol is verantwoordelijk voor de air-traffic management en regelgeving in het hele Europese luchtruim. Dit is een overweldigend complexe taak met een hele grote verantwoordelijkheid. Vanwege hun 20 jarig bestaan kregen wij de opdracht een boek te ontwerpen die de geschiedenis van het bedrijf en de ervaringen van werknemers vertelt.

Het boek werd geproduceerd in twee hardcover edities: de standaard versie bedekt met grijs linnen en een special edition met een witte lederen cover met gouden tekst en randen. Het boek is een cadeau voor de medewerkers en relaties van het bedrijf.

Eurocontrol werkt met een enorme hoeveelheid aan informatie en data. Ons werd gevraagd om deze complexe informatie in begrijpbare eenvoudige infographics te vertalen. Een aantal van deze infographics vind je terug in het boek in grote uitklapbare pagina’s die benadrukken tevens de grote in verantwoordelijkheid van Eurocontrol.

Een boek dat ontbrandt


Waar rook is, is vuur

“Waar rook is, is vuur’ is een publicatie over de oude Caballero sigarettenfabriek, die is omgetoverd tot een creatieve werkruimte. Waar eens sigaretten werden gemaakt, vind je nu creatieve initiatieven die worden uitgevoerd door architecten, fotografen, industrieel ontwerpers, grafisch ontwerpers, webdesigners etc.

De rug en de typografie op de cover is gezeefdrukt met de inkt die gebruikt wordt voor luciferdoosjes, zodat je daadwerkelijk een lucifer kan afstrijken. In het boek hebben we verschillende soorten papier gebruikt die de verschillende architectonische structuren in het gebouw vertegenwoordigen.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2010 European Design Awards

Een boek vol experimenten


Het Echte Werk

Dit boek is een avonturenboek over op een nieuwe manier omgaan met cultuur. Voordat iedere culture instelling de noodzaak voelde om te veranderen was Waterwolf hier al mee begonnen. Dit avontuur zit vol met experimenten ook in de fysieke vorm. Het boek is niet CMYK gedrukt maar de CMYK kleuren zijn op het laatst vervangen door 3 fluor kleuren + zwart. En om de toeschouwer duidelijk te maken dat het hier gaat om verrassen en ontwrichten zijn we zo brutaal geweest om de harde omslag binnenste buiten te bevestigen zodat je even denkt ‘hier is iets fout gegaan’.

FC de Omslag is een samenwerking tussen de bibliotheek en het archief van de stad Gouda. Dit initiatief is opgezet om samen met de bewoners van Gouda te verkennen en te experimenteren hoe zij cultuur kunnen creëren. Het boek is een avonturenboek over het omgaan met cultuur op een experimentele manier. ‘De Omslag’, betekent ‘de cover van het boek’ en verwijst naar zowel de boeken in de bibliotheek en het archief maar ook betekent het ‘keerpunt’. Het team is van mening dat dit project een keerpunt zou kunnen betekenen.

Dit is ook de reden waarom we er bewust voor gekozen hebben om iets bijzonders te doen met de omslag. De omslag van het boek is binnenstebuiten gekeerd. Het laat je twee keer kijken, en dat is waar FC de Omslag over gaat.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2014 European Design Awards

Een boek samengevat


Kenniseconomie Monitor 2010

Deze publicatie is een uitgave van Nederland Kennisland en toont ons de huidige situatie in de Nederlandse samenleving. Een publicatie met meer dan 90 infographics gedrukt in 5 verschillende felle fluorescerende kleuren.

Kennisland draagt ​​bij aan een slimmere Nederlandse samenleving. Zij geloven dat de beste garantie voor toekomstige welvaart en welzijn, is om onze kennissamenleving te versterken.

Een boek met een dialoog


Amsterdam Kansenzones

Deze publicatie toont de resultaten van het onderzoek op het subsidieprogramma Amsterdamse Kansenzones door de Amsterdamse Hogeschool (HVA). Het subsidieprogramma biedt kleine zelfstandige winkeliers financiële mogelijkheden om hun situatie te verbeteren.

De studie werd gedaan in opdracht van de gemeente Amsterdam en liet zien dat er veel vooroordelen en onbegrip is tussen de gemeente en de winkeliers. We hebben de kloof tussen deze twee partijen als een rode draad in het ontwerp verwerkt. We hebben gebruik gemaakt van de visuele taal van de winkeliers om hun quotes te ontwerpen, we fotografeerden de grafische uitingen van de winkeliers en gebruikte deze als inspiratie. De onderzoeksresultaten zijn ontworpen in een klassieke minimalistische manier en alles is zakelijk zwart-wit gehouden. De publicatie is in onhandig groot A3-formaat, omdat de onderzoekers niet willen dat deze unieke publicatie in een lade belandt.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2013 European Design Awards

Een boek over jezelf


Hi Brand Book

Hi is een Nederlandse telecombedrijf met als doelgroep jongeren. Met dit brandboek wilden we de managers het leven laten leiden van hun doelgroep. Ze moeten deelnemen ipv van toekijken. Daarom hebben we ervoor gekozen om het merkboek eruit te laten zien als een rijk gevulde agenda van iemand uit de doelgroep. Het is gevuld met foto’s, stickers, concert-en treinkaartjes, flyers, een bierviltje met telefoonnummers … noem maar op, het zit erin. In het boek zijn verschillende technieken gebruikt; krasinkt, vijf dubbel blinde uitklapbare pagina’s, stickers, een ontslagbrief (als je faalde voor de test), tal van illustraties, UV-spot inkt en een grote pop-up!

Al met al een fantastisch project om aan te werken!


Trapped in Suburbia award

Finalist | 2010 European Design Awards

 

Een boek om te bekijken


The Gift of Sound and Vision

Voor het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum hebben we voor de vertrekkende directeur een uniek afscheidscadeau gemaakt. In de publicatie vertaalden we favoriete video en geluidfragmenten naar 600 pagina’s. Het boek bevat David Bowie’s Sound and Vision (vinyl single version), pop-ups, een dvd, een aantal flip boekjes, en een RFID-tag.

Een boek om te bouwen


Creatieve Stad Den Haag

De ‘Creatieve Stad Den Haag’ programma loopt sinds 2005 en deze publicatie geeft een goed inzicht in de resultaten. Het boek is een bouwsteen, en alle boeken samen vormen een fraaie constructie. Deze constructie staat voor alle creatieve ondernemingen die samenwerken om de ‘creatieve stad’ te vormen.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2010 International Design Awards